Tuesday 15 September 2009

Da er jobben igang!


Jeg har nå vært i Kigali i snart to uker og kommet godt iang med jobben min! Vi har allerede holdt workshops for noen av lederne, og jeg ser at det er et stort behov for jobben vi skal gjøre, så det er veldi gøy å se! For dere som ikke helt vet hva jeg skal jobbe med her nede, så er det da CHRISC. Mitt hovedansvar er å trene opp voluntører som jobber med CHRISC aktiviteter i fritiden, lærere og ungdommer i kirken. 


Mitt hovedfokus er å utvikle dem i lederskap og management. Disse menneskene er fremtiden til organisasjonen og det er derfor viktig at de vet alt om hvordan man skal styre skuta. I tillegg obber jeg mye med å utvikle folk sportslig og holder mange treninger for trenere og AMU staff. Jeg holder også kurs i data, engelsk, og skal etterhvert starte opp basketball liga og volleyball liga slik at man har mer variasjon i idretter. Vi jobber også målrettet med kicking AIDS out prosjekter og driver mye med informajons arbeid og aktiviteter som fokuserer på problemet. Neste uke starter jeg med Aerobic timer for lokale kvinner, som en fundraiser for CHRISC. Vi vil også lage julekort som man kan selge. Vi arrangerer også turneringer og aktiviteter. 


Jeg skal også hjelpe AMU med enkelte ting for å syrke vårt samarbeid. Jeg skal blandt annet lage søknad til basketball bane som de skal sende til frivillige organisasjoner. I tillegg kommer jeg tl å reise litt rundt i landet, og intervjue familier og lage profiler om man sender til folk som støtter arbeidet. dette er en god erfaring for meg, og jeg vil komme enda tettere inn på kulturen. 


Folkene her er helt konge og ivrige på å lære og bidra. Det fører til svært lange arbeidsdager, men masse gode samtaler, og latter. Behovet her er stort, og pågangsmotet deres er enda større! Det er konge å få være med på arbeidet som skjer her, og tross mye utfordringer, så vet jeg at vi kommer til å få et veldig bra program som kan bidra til en bedre og krydret hverdag for menneskene her nede!


  

2 comments:

  1. Hei Magne
    Det er kjempeartig å lese hva du skriver!
    Jeg var i Kamerun for noen år siden så jeg kjenner nesten luktene i Afrika når jeg leser hva du skriver. Jeg var med Norske Misjonsselskap på studietur, og vi besøkte sykehus, skoler og kirker.Det var veldig interresant. Du vil helt sikkert få en verdifull holdning til andre land og folk. Prosten vår var i Rwanda og han har fortalt om masakrene som var der. Vi tenker på deg og ber for deg. Beste hilsen tante Kari

    ReplyDelete
  2. Hvordan blir jeg "follower" av bloggen din?

    ReplyDelete